Κυριακή, 15 Νοεμβρίου 2015

Ἡ ἠθική



ρθολογισμός βασίζεται πάντοτε σέ μιά συγκεκριμένη προβολή τς πραγματικότητος καί σέ να συγκεκριμένο σύνολο ξιν. σύγχρονη ντίληψις τς θικς περιορίζεται στήν φαρμογή νός συγκεκριμένου εδους ρθολογισμο, τό ποο πιτρέπει τήν ξιολόγησι νός καί μόνον συνόλου δεδομένων. Μέσω ατς τς διαδικασίας θική κατασκευάζει τά πραγματικά περιστατικά πί τν ποίων βασίζονται ο ποφάσεις.

θική, στά Δυτικά κπαιδευτικά συστήματα, διδάσκεται ς οκονομική παράμετρος, καί ς τέτοια ρισμός της περιορίζεται στήν μεγιστοποίησι το κέρδους. Συνέπεια τς διδασκαλίας τς θικς μέ οκονομικούς ρους εναι τι πευθυνότης τν πράξεών μας ναντι τς κοινωνίας, περιορίζεται στό κατά πόσον ατές συνεισφέρουν στήν μεγιστοποίησι το πλούτου. Ο πράξεις μας εναι θικς δικαιολογημένες φόσον χουν θετικό ντίκτυπο στό κέρδος κόμα καί ν μοναδικός τους στόχος εναι κερδοφορία μις συγκεκριμένης μάδος τς ταιρείας στήν ποα ργαζόμαστε. ταύτισις το καλο μέ τήν κερδοφορία μειώνει τό ζήτημα τς θικς σέ μιά στενή μορφή οκονομικο φελιμισμο που οκονομικός πολογισμός ποκαθιστ τήν ξιολογική κρίσι. Σέ ατές τίς διαδικασίες λογιστικο τύπου ο νθρωποι δέν χουν πρόσωπο, λλά ντλον τήν ταυτότητά τους πό τήν κατηγορία στήν ποία χουν ταξινομηθε (ργαζόμενος, νεργος, κόστος, δαπάνη καί τά τοιατα). Ο νθρωποι εναι ξένοι μεταξύ τους. Γνωρίζουν νας γιά τόν λλο μέσ κάποιων μμέσων χαρακτηριστικν τν κατηγοριν στίς ποες νήκουν. Δέν εναι τομα μέ πάθη καί συναισθήματα, λλά διαφορετικές γέλες κοινν οκονομικν χαρακτηριστικν.



Ατή κπαιδευτική διαδικασία σκιαγραφε τόν τρόπο μέ τόν ποο ξουσία εναι σέ θέσι νά καθορίζει τήν θική ταυτότητα το τόμου καί νά προδιαθέτει πειθαρχία καί συμπεριφορές πο ξυπηρετον τά συμφέροντα τς ξουσίας το καπιταλισμο.

Ατό φυσικά δέν ποδηλώνει τι συναισθηματική θική εναι κάτι διαφορετικό πό τήν ρθολογιστική θική. Εναι πλς ναγνώρισις τς ποκειμενικς, μερικς καί οσιαστικά κατασκευασμένης φύσεως καί τν δύο. Τό μανιχαϊκό ραμα δύο διαφορετικν κόσμων, που τό "λλο" μισό κυβερνται άπό τόν Σαταν καί τό "δικό μας" μισό εναι κενο στό ποο βασιλεύουν τό καλό καί λήθεια, εναι δημιούργημα καί τν δύο, καί τς Δυτικς ντιλήψεως περί θικς λλά καί το σλαμικο φονταμενταλισμο. στόχος τς πολιτικς δεολογίας καί τν δύο δέν εναι νά μπνεύσουν τίς μζες νά σκεφτον, λλά νά ναλάβουν δράσι – ο μέν δικαιολογντας τήν χρήσι drones γιά τήν ξαφάνισι το ντιπάλου, ο δέ ρωοποιντας τήν δολοφονία τν πίστων μέσ τς ατοκτονίας τν πιστν. Καί ο δύο προσεγγίσεις πλοποιον τό ραμα το κόσμου καί περιορίζουν τίς πιλογές.

γών πού διεξάγεται σήμερα δέν φορ τό σχμα τς μελλοντικς παγκόσμιας τάξεως, λλά τό ποιός θά ποφασίσει ατό τό σχμα. Στή διαμάχη ατή κάθε πλευρά χρησιμοποιε λα τά μέσα πο χει στή διάθεσί της. Τό πιό καταθλιπτικό εναι συνειδητοποίησι καί τν δύο πλευρν πώς δέν πάρχει τίποτα πιό πολύτιμο παραίτητο γιά τή διατήρησι το πολιτισμο πό τό πετρέλαιο.
 
πως δίδαξεν Μιχάλης Κατσαρός ντίστασις συνίσταται στήν συνεχ ναζήτησι τς πνευματικς λευθερίας.

2 σχόλια:

  1. Η ηθικη δεν ειναι μια κινητηριος δυναμη η ενας στοχος, αλλα μια εκ των υστερων ερμηνεια που εχει την ιδιοτυπια να τρεχει παραλληλα με τη σκεψη και τη δραση. Το προβληματικον της ηθικης ειναι οτι ενω βγαζει τελεσιδικα συμπερασματα - αυτο ειναι καλο, αυτο δεν ειναι - ο χρονος της συνειδησης δεν εχει ακομα τελειωσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ὡραῖο τὸ ποίημα Ἀντισταθεῖτε τοῦ κομμουνιστοῦ ἤ πιὸ σωστά, τοῦ ἀναρχικοῦ Κατσαροῦ. Ἡ ἀντίσταση σοῦ ἐξασφαλίζει τὴν ἐλευθερία, ἀλλὰ ἡ ἀγάπη, πέραν τῆς ἠθικῆς, σοῦ κερδίζει τὸν κόσμο. Δημήτρης Κιτσίκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή