Ἀποσπάσματα ἀπό τό βιβλίο τοῦ Ἐντουάρντο Γκαλεάνο "Ἕνας κόσμος ἀνάποδα"
Μία γέφυρα δίχως ποτάμι.
Ψηλές προσόψεις κτιρίων δίχως τίποτε ἀπό πίσω.
Ὁ κηπουρός ποτίζει τό πλαστικό γρασίδι.
Κυλιόμενες σκάλες πού δέν ὁδηγοῦν πουθενά.
Ὁ αὐτοκινητόδρομος πού μᾶς δίνει τήν δυνατότητα νά γνωρίσουμε τόπους, πού ἐξ αἰτίας του ἔχουν καταστραφεῖ.
Ἡ ὀθόνη τῆς τηλεόρασης δείχνει μία τηλεοπτική συσκευή πού περιέχει μίαν ἄλλη τηλεοπτική συσκευή μέσα στήν ὁποία ὑπάρχει μία τηλεοπτική συσκευή..
...Αὐτός ὁ πολιτισμός δέν ἀφήνει κανέναν νά κοιμηθεῖ, οὔτε τά λουλούδια, οὔτε τίς κότες οὔτε τούς ἀνθρώπους. Τό χειμώνα τά λουλούδια τοποθετοῦνται κάτω ἀπό συνεχῆ φωτισμό, ὥστε νά μεγαλώνουν πιό γρήγορα. Στά ὀρνιθοτροφεῖα ἡ νύχτα εἶναι ἀπαγορευμένη γιά τίς κότες. Καί οἱ ἄνθρωποι εἶναι καταδιακσμένοι στήν ἀϋπνία, λόγω τῆς ἀγωνίας τους νά ἀγοράσουν καί τοῦ ἄγχους τους νά πληρώσουν...
...Ἐδῶ ὁ οὐρανός ποτέ δέν συννεφιάζει, ἐδῶ δέν βρέχει ποτέ. Σ’αὐτή τή θάλασσα κανείς δέν διατρέχει τόν κίνδυνο νά πνιγεῖ, αὐτή ἡ πλάζ προστατεύεται ἀπό τήν κλοπή. Δέν ὑπάρχουν μέδουσες νά σέ τσιμπήσουν, οὔτε ἀχινοί νά σοῦ καρφώνονται στό πόδι, οὔτε κουνούπια νά σέ τρελαίνουν. Μέ τόν ἀέρα πάντα στήν ἴδια θερμοκρασία καί τό νερό θερμαινόμενο ἀποφεύγονται τά κρυώματα καί οἱ πνευμονίες. Τά βρομερά νερά τῶν λιμανιῶν θά φθονοῦσαν αὐτά τά διάφανα νερά, αὐτός ὁ ἀμόλυντος ἀέρας χλευάζει τό δηλητήριο πού ἀναπνέουν οἱ ἄνθρωποι στήν πόλη.
Ἡ εἴσοδος δέν εἶναι ἀκριβή, 30 δολάρια τό ἄτομο, ἄν καί πρέπει νά πληρώσεις ἐπί πλέον τίς καρέκλες καί τίς ὀμπρέλλες. Στό ἴντερνετ λέει : « Τά παιδιά σας θά σᾶς μισήσουν ἄν δέν μᾶς τά φέρετε…» Wild blue, ἡ κλειστή μέ κρυστάλλινους τοίχους πλάζ τῆς Γιοκοχάμα εἶναι ἕνα μεγαλειῶδες ἔργο τῆς γιαπωνέζικης βιομηχανίας. Τά κύματα ἔχουν τό ὕψος πού τούς δίνουν οἱ κινητῆρες. Ὁ ἠλεκτρονικός ἥλιος βγαίνει καί κρύβεται σύμφωνα μέ τή θέληση τῆς ἐπιχείρησης, προσφέροντας στήν πελατεία ἐντυπωσιακά τροπικά ξημερώματα καί κατακόκκινα δειλινά πίσω ἀπό τίς φοινικιές.
Εἶναι τεχνητό –λέει ἕνας ἐπισκέπτης. Γι’ αὐτό μᾶς ἀρέσει....
...Λιχουδιές ἀπό πλαστικό, ὄνειρα ἀπό πλαστικό. Πλαστικός εἶναι καί ὁ παράδεισος πού ὑπόσχεται ἡ τηλεόραση σέ ὅλους ἀλλά παρέχει σέ λίγους. Εἴμαστε ὅλοι στίς διαταγές της. Σ’αὐτόν τόν πολιτισμό ὅπου τά πράγματα ἀποκτοῦν συνεχῶς μεγαλύτερη ἀξία καί οἱ ἄνθρωποι μικρότερη, τά μέσα μαζικῆς ἐπικοινωνίας καθορίζουν τούς κανόνες: δέν ἀγοράζεις ἐσύ τά πράγματα, αὐτά σέ ἀγοράζουν, τό αὐτοκίνητο σέ χρησιμοποιεῖ., ὁ ὑπολογιστής σέ προγραμματίζει, ἡ τηλεόραση σέ παρακολουθεῖ.Ἡ ἔκρηξη τῆς κατανάλωσης στόν σύγχρονο κόσμο δημιουργεῖ μεγαλύτερο θόρυβο ἀπό ὅλους τούς πολέμους καί προκαλεῖ μεγαλύτερο πανδαιμόνιο ἀπό ὅλα τά καρναβάλια. Ὅπως λέει μία παλιά τουρκική παροιμία, ὅποιος πίνει μέ πίστωση μεθάει διπλά. Τό γλέντι ζαλίζει καί θολώνει τήν ὅραση, αὐτό τό μεγάλο παγκόσμιο μεθύσι μοιάζει νά μήν ἔχει οὔτε χρονικά οὔτε χωρικά ὅρια. Ἀλλά ὁ πολιτισμός τῆς κατανάλωσης εἶναι κενός σάν τό ταμποῦρλο γι’ αὐτό καί κάνει τόση φασαρία. Τήν ὥρα τῆς ἀλήθειας, ὅταν ὁ σαματάς σταματήσει καί τελειώσει ἡ γιορτή, ὁ μεθυσμένος ξυπνάει μόνος, συντροφιά μέ τή μοίρα του καί τά σπασμένα πού ὀφείλει νά πληρώσει....
...Οἱ καταναλωτικές μάζες δέχονται τίς ἐντολές σέ παγκόσμια γλώσσα. Ἡ διαφήμιση κατάφερε νά κάνει αὐτό πού ἤθελε νά κάνει ἡ ἐσπεράντο ἀλλά δέν μπόρεσε. Ὅπου καί νά βρεθοῦμε ὅλοι καταλαβαίνουμε τά μηνύματα πού μεταδίδει ἡ τηλεόραση. Τό τελευταῖο τέταρτο τοῦ αἰώνα οἱ δαπάνες γιά τήν διαφήμιση ἔχουν διπλασιαστεῖ. Χάρη στίς διαφημίσεις τά φτωχά παιδιά πίνουν ὁλοένα περισσότερη coca cola καί ὁλοένα λιγότερο γάλα καί ὁ χρόνος τῆς σχόλης γίνεται σιγά σιγά χρόνος ὑποχρεωτικῆς κατανάλωσης. Ἐλεύθερος χρόνος, φυλακισμένος χρόνος. Στά σπίτια τῶν πολύ φτωχῶν μπορεῖ νά μήν ὑπάρχει κρεβάτι, ὑπάρχει ὅμως τηλεόραση καί ἡ τηλεόραση ἔχει τόν πρῶτο λόγο. Ἀγορασμένο μέ δόσεις, αὐτό τό ζωάκι, ἀποδεικνύει τή δημοκρατική ροπή τῆς προόδου. Δέν ἀκούει κανέναν ἀλλά μιλάει γιά ὅλους. Ἔτσι πλούσιοι καί φτωχοί γνωρίζουν τά προσόντα τοῦ τελευταίου μοντέλου τῶν αὐτοκινήτων καί, πλούσιοι καί φτωχοί, ἐνημερώνονται γιά τά πλεονεκτικά ἐπιτόκια πού προσφέρει κάθε τράπεζα....
...Ἐκσυγχρονισμός, μηχανοκρατία: ὁ θόρυβος ἀπό τούς κινητῆρες τῶν μηχανῶν σκεπάζει τίς φωνές πού καταγγέλουν αὐτό τόν τεχνητό πολιτισμό, ὁ ὁποῖος μᾶς κλέβει τήν ἐλευθερία κι ὕστερα ἔρχεται νά μᾶς τήν πουλήσει. Ἐξασθενίζει τά πόδια μας γιά νά μᾶς ὑποχρεώσει στή συνέχεια νά ἀγοράσουμε αὐτοκίνητα καί μηχανήματα γυμναστικῆς. Ὁ ἐφιάλτης τῶν πόλεων, ὅπου τά αὐτοκίνητα ἔχουν τόν πρῶτο λόγο, ἔχει ἐπιβληθεῖ στόν κόσμο σάν τό μοναδικό δυνατό πρότυπο ζωῆς. Οἱ πόλεις τῆς Λατινικῆς Ἀμερικῆς ὀνειρεύονται νά γίνουν σάν τό Λός Ἄντζελες, ὅπου ὀκτώ ἑκατομμύρια αὐτοκίνητα ὁρίζουν τούς ἀνθρώπους. Ἐλπίζουμε νά γίνουμε κάποτε μία γκροτέσκα ἀπομίμηση αὐτῆς τῆς τρέλλας. Πέντε αἰῶνες τώρα, ἀντί νά δημιουργοῦμε ἐξασκούμαστε στήν ἀπομίμηση. Ἀφοῦ λοιπόν εἴμαστε καταδικασμένοι στήν ἀπομίμηση, ἄς ἐπιλέγουμε μέ λίγο μεγαλύτερη προσοχή τά πρότυπά μας....
Ἄν συμμορφωθοῦμε πρός τάς ὑποδείξεις τότε ἐγγυημένα θά βλέπουμε ὅλοι τίς ἴδιες εἰκόνες, θά ἀκοῦμε ὅλοι τους ἴδιους ἤχους, θά φορᾶμε τά ἴδια ροῦχα, θά τρῶμε ὅλοι τά ἴδια χάμπουργκερ καί θά εἴμαστε ὅλοι μόνοι μές στήν ἴδια μοναξιά, μέσα σέ σπίτια ἴδια, σέ γειτονιές ἴδιες, σέ πόλεις ἴδιες, ὅπου ὅλοι θά ἀναπνέουμε τήν ἴδια βρῶμα καί θά ὑπηρετοῦμε τά αὐτοκίνητά μας μέ τήν ἴδια προσήλωση καί θά ἀνταποκρινόμαστε στίς διαταγές τῶν ἴδιων μηχανῶν σέ ἕναν κόσμο πού θά εἶναι θαυμαστός γιά ὅποιον δέν ἔχει πόδια, οὔτε φτερά, οὔτε ρίζες….
...Οἱ περισσότεροι ἄνθρωποι χρεώνονται γιά νά ἀποκτήσουν ἀγαθά καί τελικά δέν τούς μένουν παρά χρέη, γιά νά πληρώσουν ἄλλα χρέη τά ὁποῖα δημιουργοῦν καινούργια χρέη. Καταλήγουν νά καταναλώνουν φαντασιώσεις, πού γιά νά τίς πραγματοποιήσουν καμιά φορά καταφεύγουν στό ἔγκλημα. Ἡ μαζική διάδοση τῆς πίστωσης, προειδοποιεῖ ὁ κοινωνιολόγος Τόμας Μούλιαν, ἔδωσε τήν δυνατότητα στήν καθημερινή ζωή τῆς Χιλῆς, νά περιστρέφεται γύρω ἀπό τά σύμβολα τῆς κατανάλωσης δηλαδή, τήν ἐξωτερική ἐμφάνιση ὡς πυρήνα τῆς προσωπικότητας, τό τεχνητό τρόπο ζωῆς, τήν οὐτοπία σέ σαρανταοκτάμηνες δόσεις...
...Ἡ καταναλωτική κοινωνία εἶναι μία παγίδα γιά τούς κουτούς. Αὐτοί πού κρατᾶνε τά ἡνία παριστάνουν ὅτι τό ἀγνοοῦν ἀλλά ὅποιος ἔχει μάτια μπορεῖ νά δεῖ ὅτι ἡ ὕπαρξη τῆς λίγης φύσης πού μᾶς ἔχει ἀπομείνει διασφαλίζεται ἐπειδή ἡ μεγάλη πλειοψηφία τῶν ἀνθρώπων καταναλώνει λίγο, πολύ λίγο, καί μόνο τά ἀναγκαῖα. Ἡ κοινωνική ἀδικία δέν εἶναι πλέον ἕνα σφάλμα πού πρέπει νά διορθωθεῖ, οὔτε ἕνα ἐλάττωμα πού πρέπει νά ξεπεραστεῖ: ἔχει γίνει θεμελιώδης ἀναγκαιότητα. Δέν ὑπάρχει φύση πού νά μπορεῖ νά θρέψει ἕνα shopping center στό μέγεθος τοῦ πλανήτη. ...Αὐτό τό μοντέλο ζωῆς τό ὁποῖο μᾶς παρουσιάζουν σάν τόν ὀργασμό τῆς ζωῆς κι’ αὐτή ἡ καταναλωτική φρενίτιδα πού λένε ὅτι εἶναι ἡ φρενίτιδα τῆς εὐτυχίας, ἀρρωσταίνουν τό σῶμα μας, δηλητηριάζουν τή ψυχή μας καί μᾶς ἀφήνουν ἀνέστιους: χωρίς ἐκείνη τήν ἑστία πού κάποτε ἤθελε νά γίνει ὁ κόσμος μας.
Μία γέφυρα δίχως ποτάμι.
Ψηλές προσόψεις κτιρίων δίχως τίποτε ἀπό πίσω.
Ὁ κηπουρός ποτίζει τό πλαστικό γρασίδι.
Κυλιόμενες σκάλες πού δέν ὁδηγοῦν πουθενά.
Ὁ αὐτοκινητόδρομος πού μᾶς δίνει τήν δυνατότητα νά γνωρίσουμε τόπους, πού ἐξ αἰτίας του ἔχουν καταστραφεῖ.
Ἡ ὀθόνη τῆς τηλεόρασης δείχνει μία τηλεοπτική συσκευή πού περιέχει μίαν ἄλλη τηλεοπτική συσκευή μέσα στήν ὁποία ὑπάρχει μία τηλεοπτική συσκευή..
...Αὐτός ὁ πολιτισμός δέν ἀφήνει κανέναν νά κοιμηθεῖ, οὔτε τά λουλούδια, οὔτε τίς κότες οὔτε τούς ἀνθρώπους. Τό χειμώνα τά λουλούδια τοποθετοῦνται κάτω ἀπό συνεχῆ φωτισμό, ὥστε νά μεγαλώνουν πιό γρήγορα. Στά ὀρνιθοτροφεῖα ἡ νύχτα εἶναι ἀπαγορευμένη γιά τίς κότες. Καί οἱ ἄνθρωποι εἶναι καταδιακσμένοι στήν ἀϋπνία, λόγω τῆς ἀγωνίας τους νά ἀγοράσουν καί τοῦ ἄγχους τους νά πληρώσουν...
...Ἐδῶ ὁ οὐρανός ποτέ δέν συννεφιάζει, ἐδῶ δέν βρέχει ποτέ. Σ’αὐτή τή θάλασσα κανείς δέν διατρέχει τόν κίνδυνο νά πνιγεῖ, αὐτή ἡ πλάζ προστατεύεται ἀπό τήν κλοπή. Δέν ὑπάρχουν μέδουσες νά σέ τσιμπήσουν, οὔτε ἀχινοί νά σοῦ καρφώνονται στό πόδι, οὔτε κουνούπια νά σέ τρελαίνουν. Μέ τόν ἀέρα πάντα στήν ἴδια θερμοκρασία καί τό νερό θερμαινόμενο ἀποφεύγονται τά κρυώματα καί οἱ πνευμονίες. Τά βρομερά νερά τῶν λιμανιῶν θά φθονοῦσαν αὐτά τά διάφανα νερά, αὐτός ὁ ἀμόλυντος ἀέρας χλευάζει τό δηλητήριο πού ἀναπνέουν οἱ ἄνθρωποι στήν πόλη.
Ἡ εἴσοδος δέν εἶναι ἀκριβή, 30 δολάρια τό ἄτομο, ἄν καί πρέπει νά πληρώσεις ἐπί πλέον τίς καρέκλες καί τίς ὀμπρέλλες. Στό ἴντερνετ λέει : « Τά παιδιά σας θά σᾶς μισήσουν ἄν δέν μᾶς τά φέρετε…» Wild blue, ἡ κλειστή μέ κρυστάλλινους τοίχους πλάζ τῆς Γιοκοχάμα εἶναι ἕνα μεγαλειῶδες ἔργο τῆς γιαπωνέζικης βιομηχανίας. Τά κύματα ἔχουν τό ὕψος πού τούς δίνουν οἱ κινητῆρες. Ὁ ἠλεκτρονικός ἥλιος βγαίνει καί κρύβεται σύμφωνα μέ τή θέληση τῆς ἐπιχείρησης, προσφέροντας στήν πελατεία ἐντυπωσιακά τροπικά ξημερώματα καί κατακόκκινα δειλινά πίσω ἀπό τίς φοινικιές.
Εἶναι τεχνητό –λέει ἕνας ἐπισκέπτης. Γι’ αὐτό μᾶς ἀρέσει....
...Λιχουδιές ἀπό πλαστικό, ὄνειρα ἀπό πλαστικό. Πλαστικός εἶναι καί ὁ παράδεισος πού ὑπόσχεται ἡ τηλεόραση σέ ὅλους ἀλλά παρέχει σέ λίγους. Εἴμαστε ὅλοι στίς διαταγές της. Σ’αὐτόν τόν πολιτισμό ὅπου τά πράγματα ἀποκτοῦν συνεχῶς μεγαλύτερη ἀξία καί οἱ ἄνθρωποι μικρότερη, τά μέσα μαζικῆς ἐπικοινωνίας καθορίζουν τούς κανόνες: δέν ἀγοράζεις ἐσύ τά πράγματα, αὐτά σέ ἀγοράζουν, τό αὐτοκίνητο σέ χρησιμοποιεῖ., ὁ ὑπολογιστής σέ προγραμματίζει, ἡ τηλεόραση σέ παρακολουθεῖ.Ἡ ἔκρηξη τῆς κατανάλωσης στόν σύγχρονο κόσμο δημιουργεῖ μεγαλύτερο θόρυβο ἀπό ὅλους τούς πολέμους καί προκαλεῖ μεγαλύτερο πανδαιμόνιο ἀπό ὅλα τά καρναβάλια. Ὅπως λέει μία παλιά τουρκική παροιμία, ὅποιος πίνει μέ πίστωση μεθάει διπλά. Τό γλέντι ζαλίζει καί θολώνει τήν ὅραση, αὐτό τό μεγάλο παγκόσμιο μεθύσι μοιάζει νά μήν ἔχει οὔτε χρονικά οὔτε χωρικά ὅρια. Ἀλλά ὁ πολιτισμός τῆς κατανάλωσης εἶναι κενός σάν τό ταμποῦρλο γι’ αὐτό καί κάνει τόση φασαρία. Τήν ὥρα τῆς ἀλήθειας, ὅταν ὁ σαματάς σταματήσει καί τελειώσει ἡ γιορτή, ὁ μεθυσμένος ξυπνάει μόνος, συντροφιά μέ τή μοίρα του καί τά σπασμένα πού ὀφείλει νά πληρώσει....
...Οἱ καταναλωτικές μάζες δέχονται τίς ἐντολές σέ παγκόσμια γλώσσα. Ἡ διαφήμιση κατάφερε νά κάνει αὐτό πού ἤθελε νά κάνει ἡ ἐσπεράντο ἀλλά δέν μπόρεσε. Ὅπου καί νά βρεθοῦμε ὅλοι καταλαβαίνουμε τά μηνύματα πού μεταδίδει ἡ τηλεόραση. Τό τελευταῖο τέταρτο τοῦ αἰώνα οἱ δαπάνες γιά τήν διαφήμιση ἔχουν διπλασιαστεῖ. Χάρη στίς διαφημίσεις τά φτωχά παιδιά πίνουν ὁλοένα περισσότερη coca cola καί ὁλοένα λιγότερο γάλα καί ὁ χρόνος τῆς σχόλης γίνεται σιγά σιγά χρόνος ὑποχρεωτικῆς κατανάλωσης. Ἐλεύθερος χρόνος, φυλακισμένος χρόνος. Στά σπίτια τῶν πολύ φτωχῶν μπορεῖ νά μήν ὑπάρχει κρεβάτι, ὑπάρχει ὅμως τηλεόραση καί ἡ τηλεόραση ἔχει τόν πρῶτο λόγο. Ἀγορασμένο μέ δόσεις, αὐτό τό ζωάκι, ἀποδεικνύει τή δημοκρατική ροπή τῆς προόδου. Δέν ἀκούει κανέναν ἀλλά μιλάει γιά ὅλους. Ἔτσι πλούσιοι καί φτωχοί γνωρίζουν τά προσόντα τοῦ τελευταίου μοντέλου τῶν αὐτοκινήτων καί, πλούσιοι καί φτωχοί, ἐνημερώνονται γιά τά πλεονεκτικά ἐπιτόκια πού προσφέρει κάθε τράπεζα....
...Ἐκσυγχρονισμός, μηχανοκρατία: ὁ θόρυβος ἀπό τούς κινητῆρες τῶν μηχανῶν σκεπάζει τίς φωνές πού καταγγέλουν αὐτό τόν τεχνητό πολιτισμό, ὁ ὁποῖος μᾶς κλέβει τήν ἐλευθερία κι ὕστερα ἔρχεται νά μᾶς τήν πουλήσει. Ἐξασθενίζει τά πόδια μας γιά νά μᾶς ὑποχρεώσει στή συνέχεια νά ἀγοράσουμε αὐτοκίνητα καί μηχανήματα γυμναστικῆς. Ὁ ἐφιάλτης τῶν πόλεων, ὅπου τά αὐτοκίνητα ἔχουν τόν πρῶτο λόγο, ἔχει ἐπιβληθεῖ στόν κόσμο σάν τό μοναδικό δυνατό πρότυπο ζωῆς. Οἱ πόλεις τῆς Λατινικῆς Ἀμερικῆς ὀνειρεύονται νά γίνουν σάν τό Λός Ἄντζελες, ὅπου ὀκτώ ἑκατομμύρια αὐτοκίνητα ὁρίζουν τούς ἀνθρώπους. Ἐλπίζουμε νά γίνουμε κάποτε μία γκροτέσκα ἀπομίμηση αὐτῆς τῆς τρέλλας. Πέντε αἰῶνες τώρα, ἀντί νά δημιουργοῦμε ἐξασκούμαστε στήν ἀπομίμηση. Ἀφοῦ λοιπόν εἴμαστε καταδικασμένοι στήν ἀπομίμηση, ἄς ἐπιλέγουμε μέ λίγο μεγαλύτερη προσοχή τά πρότυπά μας....
Ἄν συμμορφωθοῦμε πρός τάς ὑποδείξεις τότε ἐγγυημένα θά βλέπουμε ὅλοι τίς ἴδιες εἰκόνες, θά ἀκοῦμε ὅλοι τους ἴδιους ἤχους, θά φορᾶμε τά ἴδια ροῦχα, θά τρῶμε ὅλοι τά ἴδια χάμπουργκερ καί θά εἴμαστε ὅλοι μόνοι μές στήν ἴδια μοναξιά, μέσα σέ σπίτια ἴδια, σέ γειτονιές ἴδιες, σέ πόλεις ἴδιες, ὅπου ὅλοι θά ἀναπνέουμε τήν ἴδια βρῶμα καί θά ὑπηρετοῦμε τά αὐτοκίνητά μας μέ τήν ἴδια προσήλωση καί θά ἀνταποκρινόμαστε στίς διαταγές τῶν ἴδιων μηχανῶν σέ ἕναν κόσμο πού θά εἶναι θαυμαστός γιά ὅποιον δέν ἔχει πόδια, οὔτε φτερά, οὔτε ρίζες….
...Οἱ περισσότεροι ἄνθρωποι χρεώνονται γιά νά ἀποκτήσουν ἀγαθά καί τελικά δέν τούς μένουν παρά χρέη, γιά νά πληρώσουν ἄλλα χρέη τά ὁποῖα δημιουργοῦν καινούργια χρέη. Καταλήγουν νά καταναλώνουν φαντασιώσεις, πού γιά νά τίς πραγματοποιήσουν καμιά φορά καταφεύγουν στό ἔγκλημα. Ἡ μαζική διάδοση τῆς πίστωσης, προειδοποιεῖ ὁ κοινωνιολόγος Τόμας Μούλιαν, ἔδωσε τήν δυνατότητα στήν καθημερινή ζωή τῆς Χιλῆς, νά περιστρέφεται γύρω ἀπό τά σύμβολα τῆς κατανάλωσης δηλαδή, τήν ἐξωτερική ἐμφάνιση ὡς πυρήνα τῆς προσωπικότητας, τό τεχνητό τρόπο ζωῆς, τήν οὐτοπία σέ σαρανταοκτάμηνες δόσεις...
...Ἡ καταναλωτική κοινωνία εἶναι μία παγίδα γιά τούς κουτούς. Αὐτοί πού κρατᾶνε τά ἡνία παριστάνουν ὅτι τό ἀγνοοῦν ἀλλά ὅποιος ἔχει μάτια μπορεῖ νά δεῖ ὅτι ἡ ὕπαρξη τῆς λίγης φύσης πού μᾶς ἔχει ἀπομείνει διασφαλίζεται ἐπειδή ἡ μεγάλη πλειοψηφία τῶν ἀνθρώπων καταναλώνει λίγο, πολύ λίγο, καί μόνο τά ἀναγκαῖα. Ἡ κοινωνική ἀδικία δέν εἶναι πλέον ἕνα σφάλμα πού πρέπει νά διορθωθεῖ, οὔτε ἕνα ἐλάττωμα πού πρέπει νά ξεπεραστεῖ: ἔχει γίνει θεμελιώδης ἀναγκαιότητα. Δέν ὑπάρχει φύση πού νά μπορεῖ νά θρέψει ἕνα shopping center στό μέγεθος τοῦ πλανήτη. ...Αὐτό τό μοντέλο ζωῆς τό ὁποῖο μᾶς παρουσιάζουν σάν τόν ὀργασμό τῆς ζωῆς κι’ αὐτή ἡ καταναλωτική φρενίτιδα πού λένε ὅτι εἶναι ἡ φρενίτιδα τῆς εὐτυχίας, ἀρρωσταίνουν τό σῶμα μας, δηλητηριάζουν τή ψυχή μας καί μᾶς ἀφήνουν ἀνέστιους: χωρίς ἐκείνη τήν ἑστία πού κάποτε ἤθελε νά γίνει ὁ κόσμος μας.
Αν σου πω πως είμαι Αμερικάνος, θα μου το κάνεις δώρο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΒέβαια ἄν θέλουμε νά μοιράσουμε σωστά τούς ρόλους, ( Τσάβες, Ὄμπάμα, βιβλίο πού δώρησε ὁ πρῶτος στόν δεύτερο ), θά πρέπει νά σοῦ κάνω δῶρο τό "οἱ ἀνοιχτές φλέβες τῆς λατινικῆς Ἀμερικῆς"). Περιγράφει θαυμάσια τήν πρακτική ἀξία τῶν ὁραμάτων τοῦ διαφωτισμοῦ καί τοῦ φιλελευθερισμοῦ, τῶν ἀνθρωπίνων δικαιωμάτων, γιά τούς ἐμπνευστές τους. Δηλαδή τήν ἁρπαγή τῶν πρώτων ὑλῶν, κυρίως ἀπό τήν Ἀσία, καί τήν Λατινική Ἀμερική, καί τῶν ἐργατικῶν χεριῶν ἀπό τήν Ἀφρική μέσῳ τοῦ δουλεμπορίου, ὥστε νά παραχθῆ ὁ πλοῦτος γιά τήν Εὐρώπη. Οἱ ΗΠΑ ἀκολούθησαν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως usound ποτέ δέν ξέρεις τί γίνεται, νά προσέχεις τό γραμματοκιβώτιό σου τίς προσεχεῖς μέρες , ἄν καί μοῦ φαίνεται σέ ἔχει κακομάθει ὁ συνέταιρος σου μέ τά δῶρα, χεχεχεχε...
Σε όλες τις περιπτώσεις η καλοζωϊα σε μιά περιοχή του κόσμου είναι υπεύθυνη για την ύπαρξη δυστυχίας σε μιά άλλη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ εξαφάνιση του κοινωνικού κράτους αντικαταστάθηκε στις 'ανεπτυγμένες δημοκρατίες' από την υπόσχεση των πολιτικών για την προσωπική ασφάλεια των πολιτών από τις τρομοκρατικές απειλές ή ακόμα καλύτερα από τις απειλές ενός παράνομου μετανάστη ενάντια στον οποίο το σύγχρονο κράτος υπόσχεται να υπερασπίσει τους υπηκόους του.
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήἩ παράγραφος
ΑπάντησηΔιαγραφή"Σ’αὐτόν τόν πολιτισμό ὅπου τά πράγματα ἀποκτοῦν συνεχῶς μεγαλύτερη ἀξία καί οἱ ἄνθρωποι μικρότερη, τά μέσα μαζικῆς ἐπικοινωνίας καθορίζουν τούς κανόνες: δέν ἀγοράζεις ἐσύ τά πράγματα, αὐτά σέ ἀγοράζουν, τό αὐτοκίνητο σέ χρησιμοποιεῖ., ὁ ὑπολογιστής σέ προγραμματίζει, ἡ τηλεόραση σέ παρακολουθεῖ."
τά λέει ὅλα
Ποτέ δέν χώνεψα τήν λέξη «καταναλωτής». Ὅπως καί τίς παράγωγες λέξεις καί ἐκφράσεις «σύνδεσμοι καταναλωτῶν», «καταναλωτική συνείδηση» ( ἀπαιτεῖται πρῶτα ἡ συνειδητοποίηση ἐν γένει, κάτι που σπανίζει γιά νά γιά νά ἔχει κάποιος εἴτε «καταναλωτική» εἴτε «ἐθνική» εἴτε «ταξική» συνείδηση).
Μεγαλύτερος αὐτοεξετελισμός γιά τόν ἄνθρωπο δέν ὑπάρχει. Τόν ὑποβιβάζει σέ ἐπίπεδο μίας ἠλεκτρογεννήτριας ἤ ἑνός κινητήρα. Σέ ἠλεκτρικό σκουπιδοφάγο, ἀποριμματοφόρο ἰδιωτικό ἤ τοῦ δήμου
Ὅρος δηλητηριώδης, νεοταξίτικος, χρησιμοποιεῖται ἀφειδῶς ἀπό ΜΜΕ πού εὐνουχίζουν καθημερινά ἀνθρώπους ἀνυποψίαστους.
Ὅσο δέ γιά τίς καταναλωτικές ὀργανώσεις, τίς στερημένες ὁποιουδήποτε πολιτικού προβληματισμού, εεε τά πρόβατα στό μαντρί πού τά προορίζουν για σφάξιμο το Πάσχα, μεγαλύτερη ἀξιοπρέπεια ἔχουν.
Κονδυλικος και ο Γκαλεανο ε Ζαρα; "Η παρακμη του Αστικου Πολιτισμου" κλπ...Τι να κανει βεβαια και ο φουκαρας ο κοσμος, εχει αποβλακωθει απο την ΤV και το lifestyle.Θελει βλεπεις η κυρια να κορεσει το αχαλινωτο παθος της για κοινωνικη καταξιωση(τριχες) δια της καταναλωσης.(Δεν ξερω αν το καταλαβες,εβαλα θεμα:"η συμβολη των γυναικων στην καταναλωτικη αποκτηνωση της συγχρονης κοινωνιας".Ποιος ειμαι ρε...)
ΑπάντησηΔιαγραφήΟντως ο ορος "καταναλωτης","κατ.συνειδηση" και τα ρεστα ειναι οντως ακρως αντιαισθητικοι.Στην Ελλαδα δε οι επικεφελης των καταναλωτικων οργανωσεων ειναι μαλλον τηλεοπτικοι μαιντανοικαι μαλιστα β κατηγοριας.
θα γραψω Ζαρα ασχετο σχολιο, με αφορμη τον "τελικο κυπελλου".Παρακατω θα εξηγησω τα εισαγωγικα.Σπευδω απλα να διευκρινισω 2 πραγματα
ΑπάντησηΔιαγραφή1.Δεν εχω συναισθηματικη-λογω αποτελεσματος-. φορτιση
2.Μιλαω εντελως σοβαρα
Ξεκιναω με copy-paste φρασης του Swear.Ειπε και συμφωνω απολυτα:
"είναι ισχυρότερος ο ακατονόμαστος, κακά τα ψέμματα. Επίσης, είναι πανάξυπνα λομπαρισμένος, όχι τώρα, εδώ και μια δωδεκαετία τουλάχιστον. Αυτή η ομάδα δεν έχει σχέση με αθλητισμό. Συλλέκτες είναι οι άνθρωποι, ζούν για να μαζεύουν κούπες-φετίχ στις βιτρίνες τους. Και όπως ξέρεις, ένας συλλέκτης κάνει τα ΠΑΝΤΑ για να αποκτήσει το αντικείμενο του πόθου του. Η φιλοσοφία αυτή διαχέεται από την κορυφή (διοίκηση), μέχρι και τα νύχια (το τελευταίο ρεμάλι τσουκαλόπαιδο). Είναι γαλουχημένοι οι άνθρωποι να λειτουργούν κατ' αυτόν τον τρόπο. Αρκεί να παρατηρήσεις τον τρόπο οπαδικής διαπαιδαγώγησης της συντριπτικής πλειοψηφίας των πιτσιρικάδων-εκκολαπτόμενων γάβρων από τους πατεράδες τους. Θα βγάλεις χρήσιμα συμπεράσματα για το τί εστί "Θρύλος", ως κοινωνικό φαινόμενο της μεταπολεμικής Ελλάδας.
Θα καταφύγω στο κλισέ "σε τελικό κυπέλλου προγνωστικά δεν χωρούν". Αν και το ξεφλούδισμα του ΠΑΟΚ, σαν αυγό, στους προημιτελικούς, μας δίνει μια καλή εικόνα του πώς θα πάει το σημερινό έργο."
Αφου ξανατονισω πως μιλαω 100% σοβαρα θα πω καταρχην πως πιστευω ακραδαντα πως χαρακτηριστικο στοιχειο του εκχυδαισμου της ελληνικης κοινωνιας-πλην των γνωστων-ειναι και η μεταλλαξη ενος μεγαλου τμηματος του ελληνικου φιλαθλου κοινου σε καφρους ολκης.Εξηγουμαι.Μια μεγαλη ομαδα,λαοφιλης κλπ κλπ περναει σε μια φαση (περιπου 10 χρονια) μια αγωνιστικη κριση.Ολα οκ συνηθισμενα πραγματα...Εμφανιζεται αξαφνα οικονομικος παραγων,και για τους γνωστους λογους αγοραζει την ομαδα,της οποιας ειναι και οπαδος και καλα κανει.Και εδω συνηθισμενα πραγματα,ουδεν το μεμπτο.
Ηδη ομως εχει ξεκινησει η αρρωστια.Εχει φυτευτει το δηλητηριο.Σε οιαδηποτε σοβαρη χωρα ο συγκεκριμενος ανθρωπος θα ηταν φυλακη.Ναι φυλακη!Καταρχην διοτι φυλακη πηγαινουν οι πρακτορες ξενων χωρων.Μιλαμε για καραμπινατο εθνοπροδοτη,με τη βουλα!Στη συνεχεια προβαινει σε οργιο εξαγορας πολιτικων,διοικητων οργανισμων,ΜΜΕ και για να επιστρεψουμε στο ποδοσφαιρο αθλητικων παραγοντων και διαιτητων.Βαζει βεβαια και τον Λουβαρη υπευθυνο.Και αντι να προαυλιζονται και οι δυο στον Κορυδαλλο,διαφαντευουν τη μοιρα της 3ης μεγαλυτερης ελληνικης ομαδας.
-Τι λες,με ποια στοιχεια τα λες αυτα;πεταγεται καποιος.
-.......(φυσικα δεν του απανταω και συνεχιζω)
Η δηλωση του εν λογω προεδρου το 1997(καλοκαιρι σε εκπομπη του Καραγιαννιδη) οτι προσελαβε τον Θ.Μητροπουλο για να "προστατευει την ομαδα" θα εκανε καθε οπαδο με τσιπα να κοκκινιζει απο ντροπη.Εχει ηδη αρχισει ο ηθικος κατηφορος μεγαλης μεριδας των ελληνων ποδοσφαιροφιλων.
Λιγα χρονια μετα σκανε οι κασετες:Ο προστατης συνομιλει με διαιτητοπατερα και ακουγεται η φραση κολαφος: "μονο το Αιγαλεω και ο ΟΣΦΠ να κερδιζουν".Οι φιλαθλοι της εν λογω ομαδος βαζουν το κεφαλι στην αμμο,δεν ακουν τιποτα, αντι να παρουν με τις πετρες τους νταβατζηδες που πλουτιζουν εκμεταλλευομενοι το υγιες παθος τους.Η μεταλλαξη εχει ολοκληρωθει.Ενας στρατος απο μογγολους,βαζιβουζουκους ξεδιαντροπους ψευτες και συμπλεγματικους ασχετους(ολοι πρωην φιλαθλοι/οπαδοι οπως ολοι οι αλλοι) γεμιζουν τα γραφεια,τους χωρους δουλειας,τις παρεες,τις σχεσεις.
-Μα ειναι ολοι ετσι;θα μπει η ερωτηση
-Οχι.Αλλα τι σημασια εχει;Καταρχην ειναι οι περισσοτεροι.Και πραγματικα ειναι και απο κοινωνιολογικη και ψυχολογικη σκοπια αξιομνημονευτο πως σοβαροι ανθρωποι,φιλοι και γνωστοι,μετατρεπονται-τα τελευται δεκα χρονια-σε τυφλωμενους βαρβαρους και σε φιλαθλους μαου-μαου.Μολις ληγει δε η κουβεντα περι τα ποδοσφαιρικα, φευγει το αντιαισθητικο προσωπειο και ξαναγινονται φυσιολογικοι ανθρωποι.
Τρανο παραδειγμα ο Τσουκαλας.Θα μου πεις "καλα μιλας σοβαρα;Απο εκει θα κρινουμε;"
Απολυτως σοβαρα!Και απο εκει θα βγαλουμε χρησιμα συμπερασματα.Ο εν λογω δεν ειναι ενας απλος τηλεοπτικος καραγκιοζης.Ειναι και αυτο.Αλλα οχι μονο.Καμμια αλλη ομαδα δεν θα μπορουσε να εχει τετοιο καννιβαλο για επικεφαλης των οργανωμενων οπαδων της.Καμια!Και το γεγονος πως τον αποδεχονται ως γκουρου(αλλοτε σιωπηλα,διοτι ντρεπονται,αλλοτε φανερα) ειναι σε επιπεδο ψυχολογικης σημειολογιας τρομερα ενδεικτικο.Και οσοι εχουν στοιχειωδη γνωση των αθλητικων εκπομπων και παραεκπομπων ξερουν τι λεω.
Καμια αλλη ομαδα δεν θα ειχε για σημαια παικτη οπως ο Τζορτζεβιτς.Ποδοσφαιρικη αξια;Αδιαμφησβητητη.Απο εκει και περα μιλαμε για αλητεια ολκης.Τον παρακολουθω χρονια.Ο ορισμος της πουστικης συμπεριφορας μεσα στο γηπεδο.Οχι απλα υπουλος.Γαλουχημενος απο τοτε που αρχισε η μεταλλαξη σε κλοπες και απατεωνιες,σε πληρωμενους διαιτητες και ψευτικους τιτλους κατεληξε να αποτελει τον ορισμο της υπουλης συμπεριφορας μεσα στο γηπεδο.
Παμε παρακατω.Ισχυριζομαι οτι σε καμμια αλλη ελληνικη ομαδα δεν θα μπορουσε να λαβει χωρα το αισχος διορισμου του πολυεκατομμυριουχου τερματοφυλακα ως κηπουρου στο Δημο.Και δεν θα συνεβαινε διοτι το αισθημα τσιπας και περηφανιας που ειναι εμφυτο στους οπαδους δεν θα το επετρεπε.Θα τον επαιρναν με τις λεμονοκουπες.Στην ομαδα ομως με τους μεταλλαγμενους φιλαθλους ολα μελι-γαλα.Και αυτη η κοινωνικη αλητεια στο ντουκου.Τα παραδειγματα δεν εχουν τελος(Θοδωριδης κλπ).
Το περσινο αισχος θα μεινει στην ιστορια ως μνημειο ξετσιπωσιας.Πρωταθλημα στα χαρτια.Και ενταξει,εμπλεξε το αθλημα στα γραναζια του νομου και των τυπων.Τι να κανουμε συμβαινουν και αυτα.Αλλου ειναι το θεμα.Οι μεταλλαγμενοι οπαδοι ξεδιαντροπα,χωρις να ντρεπονται,πανηγυριζουν και χαιρονται.Τι κι αν διασυρθηκε η ομαδα;Τι κι αν για δεκαετιες θα μεινει ξεφτιλισμενη μετα το 4-0;Σημασια εχει η "κουπα".(Τι ηλιθια,κλασσικη ΟΣΦΠιτικη λεξη).Τι κι αν τα 2/3 των πρωταθληματων μετα το 1997 ειναι κλεμμενα;Τι κι αν βιαζεται το ποδοσφαιρο καθε σαιζον;Τι κι αν εξευτελιζεται το τελευταιο λαικο μαζικο κινημα της εποχης μας;Τι κι αν η ομαδα σκορπαει το μισος σε καθε ελληνικο γηπεδο αμα τη εμφανισει της;Σημασια για τους γκανκστερ της Διοικησης εχει ο ψευτοτιτλος.Για να πανηγυρισουν οι καφροι,πρωην φιλαθλοι και οπαδοι,που μεταλλασσονται σε αποκρουστικους πρωτογονους καθε φορα που ανοιγει ποδοσφαιρικη συζητηση.
Προσωπικα εχω λυσει το προβλημα.Αρνουμαι οιαδηποτε συζητηση περι ποδοσφαιρου με οιονδηποτε οπαδο του ΟΣΦΠ.Το εφαρμοζω ακομη και σε στενους-αδελφικους φιλους.Δεν τους αναγνωριζω το δικαιωμα να εχουν γνωμη.Αυτοι εθεσαν τον εαυτο τους σε αυτη τη θεση,αποδεχομενοι την απολυτη προστυχια των τελευταιων ετων.Επισης δεν αναγνωριζω κανενα τιτλο στην ομαδα αυτη.Οταν πχ παιζουμε ταβλι και ο αντιπαλος συλλαμβανεται να κλεβει συνεχιζουμε το παιγνιδι;Οχι βεβαια.Τον αρχιζουμε στα μπινελικια και ξεκιναμε απο την αρχη.Και παντως δεν αναγνωριζουμε τη νικη.Κατ αντιστοιχια το αυτο εφαρμοζω και με τους οπαδους της εν λογω ομαδας.Ελαχιστους τιτλους εχουν παρει τα τελευταια χρονια.Τους κλεμμενους να τους επικαλουνται οταν μιλανε με τα κοροιδα που τους ανεχονται,οχι με μενα.Παραδειγμα το σημερινο ματς.Ελα δω κυριε,καταεκλεψες τον ΠΑΟΚ και περασες με κλοπη.Και λογω της μεταλλαξης εχεις το θρασσος και πανηγυριζεις.Δικαιωμα σου.Και μενα δικαιωμα μου να μην αναγνωριζω τους κλεφτες.Ουτε καν στο γηπεδο δεν επρεπε να βρισκονται σημερα.
Η τελικη λυση θα δινοταν βεβαια απο το λαο,αλλα ειναι κοτες και αυτη.Θελω να πω,εφοσον απο τα πανω δεν βρισκεται λυση,πρεπει να δοθει λυση απο τα κατω.Και η μονη λυση ειναι η ομαδα-απατη να παιζει προ κενων γηπεδων.Αποχη ολων των φιλαθλων,ολων των ομαδων οταν ερχεται η ομαδα της καφριλας και της κλεψιας.
Αυτα...
Γειά σου ρε Πρωτ συναισθηματικέ χεχεχε.. καλά τά λές, ἔλειπα τώρα γύρισα ἀπό τάς ἐξοχάς...
ΑπάντησηΔιαγραφήἘπιγραμματικά θά πῶ: Β ρ ί σ κ ο υ ν κ α ί τ ά κ ά ν ο υ ν.
Καί νά μοῦ τό θυμηθεῖς , ὅταν τελειώσει ὁ Κόκαλλης, ὄχι 10 ἀλλά 20 χρόνια θά κάνουν νά δοῦν τίτλο. Μήν σοῦ πῶ πώς θά ὑποβιβαστοῦν κιόλας. Φοβᾶμαι ὅμως πώς θά ἐπανέλθει οἱ διάδοχοι τοῦ ἄλλου ἀνεκδιήγητου, πού ἔμπαινε κραδαἰνοντας τό περίστροφο στό γήπεδο.
ΥΓ Στό χθεσινό μάτς ὅμως ἐγώ τά ἔχω μέ τήν μαλακία τήν δικιά μας.